Zwanger

Yoga lessen voor zwangeren

 

Yoga

Yoga is een combinatie van lichaamsoefeningen, ademhalings- en concentratie oefeningen. Je leert je hoofd en geest rustig maken. Door het uitoefenen van Yoga vergroot je ademhalingscapaciteit en concentratievermogen, je lichaam wordt soepeler en sterker en je kan je zowel fysiek als mentaal beter ontspannen.

Onze yogalessen zijn aangepast aan de zwangerschap: er wordt rekening gehouden met de groeiende buik en andere fysieke veranderingen. Over het algemeen zijn het zachtere rustigere oefeningen waar geen ervaring voor vereist is. Je leert je lichaam beter kennen, je kunt je beter ontspannen en je bent op een positieve manier met je zwangerschap bezig.

Ademhaling is een belangrijk onderdeel van yoga. In onze lessen leer je deze optimaal te gebruiken. Je leert rustig en ruim te ademen: dit werkt ontspannend en geeft energie. Ademhaling en ontspanning hangen dan ook onherroepelijk samen.

Zeker tijdens de bevalling is een juiste ademhaling van groot belang. Als je bang bent of pijn hebt gaan je gedachten met je op de loop. Je gaat gejaagd ademhalen en je lichaam verkrampt.

Hoe mooi een bevalling ook is, er zijn altijd moeilijke momenten en dan geven yoga en ademhaling je de handvaten om deze lastige momenten zo ontspannen mogelijk te blijven. Als je bewust met je adem omgaat, zal je de ongemakken van de zwangerschap en de bevalling beter op kunnen vangen.

Het is erg belangrijk om je bekkenbodemspieren tijdens de zwangerschap te trainen. Deze spieren dragen je kindje en houden ook je organen op de juiste plaats. Door middel van specifieke oefeningen leer je de bekkebodemspieren kennen en gebruiken.

Wanneer je je bewust bent van de bekkebodemspieren, ga je ze kunnen opspannen wanneer het moet, bijvoorbeeld bij buigen, tillen, hoesten (om incontinentie te voorkomen) en tijdens de bevalling (uit angst span je deze spieren misschien onbewust aan en werk je de bevalling tegen).

Wie zijn spieren goed traint tijdens de zwangerschap zal er ook baat bij hebben na de bevalling: je zal sneller terug aan kracht winnen en door een betere doorbloeding zal je van een scheurtje of knip sneller herstellen.

Yoga, ademhaling, ontspannings - en bekkenbodemspieroefeningen komen elke les aan bod. Specifieke spieroefeningen voor bepaalde klachten, meditatie, versterkende oefeningen, haptonomie en massage vullen de lessen verder aan.

De lessen gaan door op donderdag. Er is een ochtendles om 10u en een avondles om 20u. Inschrijven is vereist.